marți, 31 iulie 2012

SEMNELE PRIMORDIALE

plansa reprodusa dupa Virgil Vasilescu, din "Semiotica Romana"
POVESTEA COLOANEI
Inaltarea spre Cer a obsedat omnul in toata existenta sa. Coloana romboidala, in zig-zag, este semnul legaturii intre Cer si Pamant.
Poate ca acest zig-zag este semnul fulgerului, prin care Cerul a daruit omului Focul. Sau poate cele doua zig-zag-uri fata in fata se pot intelege si ca doua scarite: una pentru a urca spre Cer, una pentru a ajunge pe Pamant; astfel, avand coloana, omul nu mai este izolat; el poate comunica cu tot Universul.
Inca inainte de anii 10 000 ien, oamenii au gravat coloana pe os si pe corn; una dintre cele mai vechi reprezentari a fost gasita intr-o grota din munti, in Mehedinti. Mai apoi, din coloana, oamenii au dezvoltat si alte simboluri: rombul, unghiurile, scaritele, clepsidra.

POVESTEA ROMBULUI
Dupa anii 10 000 ien, oamenii au domesticit plantele si animalele. Au inventat ceramica, pentru ca au avut surplus de hrana si au avut nevoie de vase. Pentru primii agricultori, indestularea, fertilitatea solului a fost vitala. Ei au reprezentat-o prin romb.
Semnul sacru al fertilitatii solului, a stat pretutindeni in centrul de interes al compozitiilor grafice; a fost imbogatit cu romburi concentrice, sau umplut cu diverse hasuri cu linii oblice sau orizontale.
In timp, rombului i s-au adaugat mai multe elemente, explicatii, detalieri.

POVESTEA UNGHIULUI
El este simbolul zeitatilor, da sensul, semnul vietii indestulate, sensul de spre mai bine, sensul vietii.

POVESTEA SEGMENTELOR
ca liniile pe un raboj, simbolizeaza multimea, numarul
2 linii gemene redau puterea perechii
3 linii paralele amintesc cele 3 etape ale vietii: nasterea, cunoasterea de sine, moartea
4 linii paralele inseamna abundenta, si sunt semn al Zeitei Fertilitatii Pamantului.
Cand s-au folosit, alternate, linii mari si mici, s-a vorbit despre vechi si nou, despre mama si fiica.

POVESTEA SPIRALEI
spirala este energia! Energia regenerativa, miscarea universala, care se gaseste si in om.
Pentru bogatia folosirii spiralelor, cultura Cucuteni va ramane unica.
Spirala plana, cu volute multiple, imperecheate si imbratisate in lant, a fost adaptata de femeile din cultura Vadastra pentru a putea fi cusuta pe reteaua firelor si fibrelor textile. Astfel liniile curbe s-au transformat catre spirale unghiulare. Zeita Pasare era si ea impodobita cu aceste spirale unghiulare.
Mai apoi, din spirale, au derivat si alte semne mistice vitale: "S"-urile, compuse din 2 volute opuse si "coarnele berbecului, compuse din 2 volute in oglinda.

POVESTEA HASURILOR
inseamna; apa, abundenta, spor.
Asezarile de pe malul lacurilor sau ale apelor linistite au avut liniile lor, paralele, drepte.
Asezarilor de langa rauri involburate le corespund liniile ondulate, chiar agitate.
Atunci cand alternau situatiile, alternau si liniile: drepte si ondulate.
Prezenta liniilor aminteste ca viata nu era posibila decat in prezenta apei. Pentru primii agricultori, liniile orizontale au fost intersectate cu linii oblice, pentru a desena o plasa, pentru a exprima un mediu foarte fertil; abundenta.

POVESTEA CERCULUI
cercul este simbolul regenerarii, al miscarii fara de inceput si sfarsit.
In special in PreCucuteni, s-au folosit multe cercuri, cercuri concentrice, ca semn al regenerarii, asociat imaginii solare. De curand parca, s-a descoperit faptul ca oamenii culturii Cucuteni isi abandonau asezarile, ardeau tot in urma lor si isi reconstruiau o noua asezare, de la zero. Acest ritual il repetau la cca 100 de ani.
Daca vedem 2 cercuri concentrice cu hasura intre ele, acest concept aminteste ca regenerarea este posibila doar in prezenta apei.
Cercul, impreuna cu spirala, voluta si alte linii curbe, au fost considerate semne Ceresti, reprezentand puterea Cerului asupra vietii.


luni, 30 iulie 2012

SEMNE ALE SOARELUI

Ultima era glaciara a fortat oamenii sa-si caute adapost in pesteri si singurul ajutor l-au primit de la Soare. Catre Soare si-au indreptat oamenii si rugile si speranta si multumirile.

Din dorinta de a se apropia de Soare, omul a imaginat coloana.

Acum vre-o 10 000 de ani, oamenii au imaginat semnul "S" ca semn dual. "S"-ul s-a dublat sau s-a triplat si a format rozeta solara, Soarele fiind erou principal in fenomenul Universal al miscarii.


Aria cultului solar s-a suprapus, fireste, pe spatiul geografic al primilor agricultori.
Semnele dedicate Soarelui si Cerului, adica linii curbe, cercuri, spirale si semnele dedicate Pamantului, adica romburi, hasuri, unghiuri – s-au desenat la fel, ca si cum ar fi fost facut de aceeasi mana, si in Carpati si in Mexic, in India, in China si in Anatolia sau Caucaz.

Mai apoi, miscarile tribale au stricat linistea ancestrala si marele spatiu solar s-a spart si a ramas divizat in mai multe centre; cel din Carpati fiind singurul ramas in Europa veche.

POVESTEA PRIMELOR SEMNE IMAGINATE DE OAMENI

Ultimul val glaciar, cu calota sa de 2000 de metri grosime, nu a coborat peste paralela 50, insa gerurile pe care le-a adus au afectat iremediabil flora, fauna, viata din Spatiul Carpatic. Muntii nostri au oferit numeroase caverne, vai si aplecatori in care oamenii au gasit un pic de adapost.

Infruntand frigul cumplit care trebuie sa fi fost atunci, oamenii si-au dat seama ca singurul ajutor le vine de la Soare. Si Focului i s-au atribuit puteri magice, fiind socotit descendentul Soarelui. In vremea aceea, femeia conducea familia. Toata viata gravita in jurul vetrei focului.

In timp ce alti oameni ai pesterilor au lasat urme si desene ale animalelor cu care se luptau, oamenii din arcul Carpatic au gandit abstract si au imaginat semne. Unui semn i-au trebuit secole pana sa devina simbol. Semnele grafice si-au pastrat structura si puterea de a comunica idei pe care le-au transmis peste timp.



Oamenii din Carpati, ce au trait in prima epoca a pietrei, au construit un sistem unic de comunicare cu Cerul, folosind simboluri chibzuite cu grija. Ei au creat pe acelasi orizont cultural, gandind in limitele unui scenariu comun, ce aduce, in plus, dovezi ale continuitatii.

Cand frigul s-a mai imblanzit, ei au coborat din munti, au populat campiile si luncile, s-au asezat in apropierea apelor, au inceput sa practice agricultura, au domesticit animale si au devenit sedentari.

Cucuteni, Gumelnita, Hamangia, Petresti, Portile de Fier, Tisa, Vadastra – au inflorit, s-au dezvoltat impreuna, au comunicat; iar unitatea lor nu a putut fi zdruncinata.

Oamenii au fost fericiti pe atunci: au trait in echilibru, au avut parte de belsug si au dorit sa-si exprime recunostinta pentru tot ce-au primit de la Cer si de la Pamant.

Spre anul 3500 ien, in acest spatiu au navalit triburi noi, agresive; au fost distruse vechile temple, iar oamenii si-au construit un colt sacru in interiorul locuintei – ce a preluat din atributiile templului. Sedentarii au trebuit sa renunte la vechiul stil de viata, unealta a devenit arma, barbatul a inceput sa conduca si ceata de aparare si ritualurile. Dar Marele Preot a preluat doar o parte din ele; femeile si-au continuat atributiile alaturi de el.

Femeia, fostul sef de ginta, a respectat calendarul arhaic al datinilor si al practicilor religioase. A mentinut cromografia, raportul intre Cer si Pamant, respectul fata de inaintasi, practica ofrandelor, cultul Vetrei, al Apei si al Soarelui si, bineinteles, tesutul si brodatul ritual.

Femeile au pastrat mesajele si puterile primelor semne; le-au tesut, le-au cusut si le-au purtat.

sâmbătă, 28 iulie 2012

MOTIVE: previoara


previoara este un fel de floare prea-vie, un motiv foarte des folosit in Basarabia.
Doamna Maria Ciocanu, muzeograf la Muzeul National de Etnografie si Istorie Naturala din Chisinau, mi-a spus ca acest motiv se mai numeste si: "crucea"; "funda"; "banta" sau "miez de nuca"

MOTIVE: vartelnita (varianta 3)


simbolizeaza motorul timpului, energia regeneratoare, succesiunea celor 4 anotimpuri, datorata celor 4 vanturi, care trag, ca 4 cai, in directii diferite.

cele mai intelepte femei si zeite au stapanit aceste mestesuguri la perfectie: torsul, tesutul, cusutul: pentru ca firele, itele, urzeala - reprezinta structura lumii; iar simbolurile cusute pe panza folosita in ritualuri, au puteri magice.

MOTIVE: vartelnita (varianta 2)


simbolizeaza motorul timpului, energia regeneratoare, succesiunea celor 4 anotimpuri, datorata celor 4 vanturi, care trag, ca 4 cai, in directii diferite.
cele mai intelepte femei si zeite au stapanit aceste mestesuguri la perfectie: torsul, tesutul, cusutul: pentru ca firele, itele, urzeala - reprezinta structura lumii; iar simbolurile cusute pe panza folosita in ritualuri, au puteri magice.

MOTIVE: vartelnita (varianta 1)


simbolizeaza motorul timpului, energia regeneratoare, succesiunea celor 4 anotimpuri, datorata celor 4 vanturi, care trag, ca 4 cai, in directii diferite.

cele mai intelepte femei si zeite au stapanit aceste mestesuguri la perfectie: torsul, tesutul, cusutul: pentru ca firele, itele, urzeala - reprezinta structura lumii; iar simbolurile cusute pe panza folosita in ritualuri, au puteri magice.

MOTIVE: colul morii


simbolizeaza motorul timpului, energia regeneratoare.

MOTIVE: vita de vie (varianta 2)


simbol al vietii vesnice, trebuie sa ajunga sub pamant, (sa moara, ingropata), pentru ca sa invie si sa creasca din nou.

MOTIVE: vita de vie (varianta 1)


simbol al vietii vesnice, trebuie sa ajunga sub pamant, (sa moara, ingropata), pentru ca sa invie si sa creasca din nou.

MOTIVE: cucul (varianta 2)


 el nu canta la intamplare, pentru ca are puterea de a profeti.
stie cand vine primavara si protejeaza aratul, cantecul lui este ca o urare de spor si belsug.
am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe stergare, cusute in jurul anului 1950 si mai recente.

MOTIVE: cucul (varianta 1)


el nu canta la intamplare, pentru ca are puterea de a profeti.
stie cand vine primavara si protejeaza aratul, cantecul lui este ca o urare de spor si belsug.

am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe stergare, cusute in jurul anului 1950 si mai recente.

MOTIVE: suvoiul (varianta 7)


am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe camasa de mire, de mireasa si pe stergare, cusute in jurul anului 1950.

MOTIVE: suvoiul (varianta 6)


am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe camasa de mire, de mireasa si pe stergare, cusute in jurul anului 1950.

MOTIVE: suvoiul (varianta 5)


am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe camasa de mire, de mireasa si pe stergare, cusute in jurul anului 1950.

MOTIVE: suvoiul (varianta 4)


am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe camasa de mire, de mireasa si pe stergare, cusute in jurul anului 1950.

MOTIVE: suvoiul (varianta 3)


am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe camasa de mire, de mireasa si pe stergare, cusute in jurul anului 1950.

MOTIVE: suvoiul (varianta 2)


am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe camasa de mire, de mireasa si pe stergare, cusute in jurul anului 1950.

MOTIVE: suvoiul (varianta 1)


am gasit acest motiv in iulie 2012, in Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe camasa de mire, de mireasa si pe stergare, cusute in jurul anului 1950.

MOTIVE: unda apei


apele curgatoare au intelesuri diferite:
o traversare inseamna o incercare
altfel, reprezinta trecerea, scurgerea vietii, scurgerea timpului.
apa, in general, inseamna purificare.

MOTIVE: traista ciobanului


te poate salva din situatii grele, neprevazute, pentru ca se poate transforma in orice ai nevoie; in alte cuvinte, este "asul din maneca".

MOTIVE: trifoiul


simbolul universal al norocului.

MOTIVE: constelatii


MOTIVE: soarele


reprezentat ca o stea, dar cu discul mai mare.
Soarelui in datoram lumina, hrana, caldura si viata.

MOTIVE: luceferi


Luceafarul este fiul Soarelui, de care se indragostesc fetele.

MOTIVE: stele


sunt sursa de lumina si reper: te ajuta sa gasesti calea cea buna.
fiecare stea are povestea ei.
impreuna, in ordine, stelele reprezinta lumea si locul nostru in ea.

MOTIVE: sfadeala


contrariile se atrag: bine si rau, zi si noapte, feminin si masculin; toate sunt jumatati care pot exista doar impreuna, cu forte egale si au nevoie una de cealalta pentru a fi in echilibru.

MOTIVE: spicul


inseamna pace, belsug, viata; este placut pentru forma sa, fiind simetric in jurul unui ax.

MOTIVE: sarpele (solzii saprelui)


sarpele, reprezentat prin solzii lui, prin pielea pe care o leapada, simbolizeaza intinerirea si regenerarea.

MOTIVE: sarpele (mersul sarpelui)


sarpele, reprezentat prin mersul lui, o linie vie, imprevizibila, asa cum este si viata.

MOTIVE: roata


roata fara spite, roata olarului sau roata morarului, inseamna pace, tihna, stabilitate si bunastare.

MOTIVE: penele


sunt tot ceea ce putem vedea sau imagina din Pasarea Maiastra.
reprezinta zborul si eliberarea sufletului de trup, libertatea si speranta.

MOTIVE: pasii (forma imbogatita)


urma unor pasi inegali poate fi semn de slabiciune sau dezechilibru; sau poate aminti de un erou care a trecut printr-o confruntare majora: a scapat cu viata, dar a ramas marcat.
"Hora Razesilor" are astfel de pasi, inegali, apasati, pe calcaie.

MOTIVE: pasii (forma simplificata)


urma unor pasi inegali poate fi semn de slabiciune sau dezechilibru; sau poate aminti de un erou care a trecut printr-o confruntare majora: a scapat cu viata, dar a ramas marcat.
"Hora Razesilor" are astfel de pasi, inegali, apasati, pe calcaie.

MOTIVE: pieptenele


simbolizeaza ordinea, ordonarea, separarea binelui de rau.
nu este bine sa te piepteni de Sfantul Andrei!
pentru ca atunci padurea este numai a fiarelor.

MOTIVE: ochiul


dragostea incepe de la ochi: ei sunt fereastra sufletului.
1 ochi - are rol de veghe, de aparare: protectie impotriva relelor.

MOTIVE: melcul


semn al Lunii si al apei, semn feminin, simbolizeaza viata in evolutie, sarcina, fertilitatea.

MOTIVE: laba gastii


atunci cand gasca apare in vise, este semn de noroc, promisiune de ploaie care va aduce belsug.

MOTIVE: hora de fete


un ritual de demult, hora de fete este legata de luna, seductie si fertilitate.
hora de fete si baieti este legata de comunitate, initiere, apartenenta si integrare: intrat in hora, trebuie sa joci = sa respecti ritmul, pasii si regulile in comunitate.

MOTIVE: hasuri


simbolizeaza separarea binelui de rau.

MOTIVE: creasta cocosului

MOTIVE: coada randunicii

MOTIVE: clestii racului

MOTIVE: gherutele


fie ca-s ale soimului, ale uliului sau ale vulturului, ele reprezinta vanatorul: agilitate, noblete, mandrie, inaltarea, Soarele.

MOTIVE: fluturi


sunt aparitii benefice, suflete curate, aduc somn usor copiilor.
nu este bine sa omori fluturi!
se poate ca fluturii sa fie sufletele oamenilor fericiti si nevinovati care viziteaza locurile unde au trait

MOTIVE: furcile


inseamna sa treci cu bine, pana la urma, printr-o incercare grea; sa faci un compromis sau sa iei o decizie importanta.

MOTIVE: frunze


frunzele si fructele sunt semne ale vitalitatii.
ghinda aminteste de origine, in timp ce vrejul de dovleac, bogat si foarte decorativ, este simbolul abundentei.

MOTIVE: floarea creata


este frumusetea naturala, sanatatea si robustetea.

MOTIVE: fierul plugului


daca fierul are forma de plug, inseamna ca este pace, paine si totul este bine; inseamna stabilitate si speranta in viitor.