"Getul
era 'om de padure', dupa cum asa de just si de frumos ne-o spune
Parvan insusi. ... Getii aveau un stindard cu 'balaur' (cap de lup,
coada de sarpe). Imaginea tradeaza mitologia unui om de padure. ...
Getul, ca om de padure, avea desigur si zeitati ale padurii. Padurea
era pentru el o divinitate palpabila, magic-ocrotitoare. Getul, cand
intra in padure, se simtea intrand in divinitate. Noi, romanii, mai
cunoastem si astazi o 'muma a padurii', cel putin in povesti. De
multe ori, memoria istorica se refugiaza in povesti. Chiar daca
aceasta muma a padurii n-ar fi o ramasita arhaica – si nu vedem de
ce n-ar fi - , e ingaduit totusi sa banuim in dosul unor atari figuri
palpitand un strafund de mitologie si de magie a padurii, un strafund
geto-trac. Calauziti de vechi motive de folclor, am fi dispusi sa
mergem chiar mai departe. S-a spus nu o data ca 'frunza-verde',
cuvintele runice cu care incepe cantecul, ar fi simbolul legaturii
istorice ce exista intre roman si padure, protectoarea sa in vreme de
bejenie, sau o amintire a vremurilor de haiducie. Noi vedem in
aceasta "frunza verde" ceva mai mult, adica ecoul
preistoriei. Intrezarim in dosul cuvintelor un verde arhaic, de
mitologie si magie a padurii si a zeitatilor vegetale. 'Frunza-verde'
are ceva dintr-o rituala invocare a stihiilor vegetale care ocrotesc
viata si mai ales datatoare de viata."
a scris Lucian Blaga, in eseul "Getica", publicat in
revista Saeculum, I, nr. 4, 1943
maghieran,
flori, maselar, frunza de smeurica, bujor, frunza tamaitei,
floricele, copacel cu crengute, fasole, garoafe, clopotei, crucite,
bradanasi, frunza de navalnic, feriga, romanita, frunzele paltinului,
feriga, romanita, frunzele frasinului, mugurasi, macris iepuresc,
trifoes, frunza trifoiului, cimbru, gura leului, nemtisori, poame de
vie, boarze, frunza macului, cicoare, frunza mirtei, frunza de
capsuni, loboda, floricele macisele, cimbrisor, holbure, ochiul
boului, coacaza, dedita, mazarichea, frunza visinului, cerceii
domnului, brad, frunza rutei, floarea macului, pomisori, plopisori,
butucasi cu bobite, tortel, bobite, soarea soarelui, floricele cu
carligi, crengute, merisori, graunciori, frunza plopului, trandafirul
romanesc, rezele, floricica marului, frunze in unghi, frunza urzicei,
chiper in trei unghi, frunze de nalba, crengari cu graunciori,
pastai, floricele de maslini, floricica dumbravnicului, in trei
frunze, hribi, trifoaie inflorite, floricele de trandafiri,
floricelele cimbrului, bobocei, frunze de gutai, pinisori, creanga
bradului, frunzele scorusului, spicusori, flori de barbanoc, creanga
molidului, floricele pe creanga, frunza stejarului, graul cucului,
pintrijelul, toate
vin, in variante diferite, care mai de care mai inspirat
geometrizate, sa impodobeasca raurii iilor, pieptul si poalele. Insa
n-au ce cauta pe altita si incret; care vorbesc cu alte semne, despre
altceva. Si voi scrie despre asta in curand.
Doar
ca azi am trecut prin padure si mi-am amintit: cum e sa fii copil si
sa-ti petreci toata vacanta de vara in codru si prin padure si mai
ales prin mlada (padure foarte tanara) de dimineata pana seara; sa
cunosti toate florile, toti copacii, dupa frunze si scoarta, sa
cunosti toate ciupercile bune si sa stii cum se ascund sub frunze.
Un
singur lucru nu inteleg: de ce oare n-am intalnit pana acum printre
atatea motive, busuiocul si pelinul, care sunt preferatele mele,
alaturi de maghieran? Stie cineva? Va rog !
Buna ziua,
RăspundețiȘtergereMa tot intreb si eu cum ar fi floarea de busuioc pe o ie, pe o fata de masa, pe un prosop... :)
Din 2012 ati gasit busuiocul sau pelinul? Sau poate ati aflat de ce nu apar aceste flori pe tesaturi?
Va multumesc pentru pasiunea Dvs. molipsitoare :)
Cu profund respect,
Elena
Buna seara, Elena, si multumesc!
Ștergerepelinul nu l-am gasit. Floarea de busuioc, pana la urma, ramane numai pe scoartele Basarabene. (cele care reprezinta raiul). Printre cusaturi tot nu le-am gasit :)
numai bine !!!