plansa reprodusa dupa Virgil Vasilescu, din "Semiotica Romana" |
Inaltarea spre Cer a obsedat omnul in
toata existenta sa. Coloana romboidala, in zig-zag, este semnul
legaturii intre Cer si Pamant.
Poate ca acest zig-zag este semnul
fulgerului, prin care Cerul a daruit omului Focul. Sau poate cele
doua zig-zag-uri fata in fata se pot intelege si ca doua scarite: una
pentru a urca spre Cer, una pentru a ajunge pe Pamant; astfel, avand
coloana, omul nu mai este izolat; el poate comunica cu tot Universul.Inca inainte de anii 10 000 ien, oamenii au gravat coloana pe os si pe corn; una dintre cele mai vechi reprezentari a fost gasita intr-o grota din munti, in Mehedinti. Mai apoi, din coloana, oamenii au dezvoltat si alte simboluri: rombul, unghiurile, scaritele, clepsidra.
POVESTEA ROMBULUI
Dupa anii 10 000 ien, oamenii au domesticit plantele si animalele. Au inventat ceramica, pentru ca au avut surplus de hrana si au avut nevoie de vase. Pentru primii agricultori, indestularea, fertilitatea solului a fost vitala. Ei au reprezentat-o prin romb.
Semnul sacru al fertilitatii solului, a stat pretutindeni in centrul de interes al compozitiilor grafice; a fost imbogatit cu romburi concentrice, sau umplut cu diverse hasuri cu linii oblice sau orizontale.
In timp, rombului i s-au adaugat mai multe elemente, explicatii, detalieri.
POVESTEA UNGHIULUI
El este simbolul zeitatilor, da sensul, semnul vietii indestulate, sensul de spre mai bine, sensul vietii.
POVESTEA SEGMENTELOR
ca liniile pe un raboj, simbolizeaza multimea, numarul
2 linii gemene redau puterea perechii
3 linii paralele amintesc cele 3 etape ale vietii: nasterea, cunoasterea de sine, moartea
4 linii paralele inseamna abundenta, si sunt semn al Zeitei Fertilitatii Pamantului.
Cand s-au folosit, alternate, linii mari si mici, s-a vorbit despre vechi si nou, despre mama si fiica.
POVESTEA SPIRALEI
spirala este energia! Energia regenerativa, miscarea universala, care se gaseste si in om.
Pentru bogatia folosirii spiralelor, cultura Cucuteni va ramane unica.
Spirala plana, cu volute multiple, imperecheate si imbratisate in lant, a fost adaptata de femeile din cultura Vadastra pentru a putea fi cusuta pe reteaua firelor si fibrelor textile. Astfel liniile curbe s-au transformat catre spirale unghiulare. Zeita Pasare era si ea impodobita cu aceste spirale unghiulare.
Mai apoi, din spirale, au derivat si alte semne mistice vitale: "S"-urile, compuse din 2 volute opuse si "coarnele berbecului, compuse din 2 volute in oglinda.
POVESTEA HASURILOR
inseamna; apa, abundenta, spor.
Asezarile de pe malul lacurilor sau ale apelor linistite au avut liniile lor, paralele, drepte.
Asezarilor de langa rauri involburate le corespund liniile ondulate, chiar agitate.
Atunci cand alternau situatiile, alternau si liniile: drepte si ondulate.
Prezenta liniilor aminteste ca viata nu era posibila decat in prezenta apei. Pentru primii agricultori, liniile orizontale au fost intersectate cu linii oblice, pentru a desena o plasa, pentru a exprima un mediu foarte fertil; abundenta.
POVESTEA CERCULUI
cercul este simbolul regenerarii, al miscarii fara de inceput si sfarsit.
In special in PreCucuteni, s-au folosit multe cercuri, cercuri concentrice, ca semn al regenerarii, asociat imaginii solare. De curand parca, s-a descoperit faptul ca oamenii culturii Cucuteni isi abandonau asezarile, ardeau tot in urma lor si isi reconstruiau o noua asezare, de la zero. Acest ritual il repetau la cca 100 de ani.
Daca vedem 2 cercuri concentrice cu hasura intre ele, acest concept aminteste ca regenerarea este posibila doar in prezenta apei.
Cercul, impreuna cu spirala, voluta si alte linii curbe, au fost considerate semne Ceresti, reprezentand puterea Cerului asupra vietii.
Bravo, multumesc pentru acest articol! Superb! Succes in continuare!
RăspundețiȘtergereBuna ziua,
RăspundețiȘtergereFoarte interesant articolul dvs. As fi interesat sa stiu care este semnificatia simbolului 8 de pe ultimul rand.Astept cu interes lamuririle dumneavoastra.
Infinitul si/sau ciclicitatea, este semnificația simbolului 8
ȘtergereÎn civilizația/cultura Cucuteni, oamenii nu își ardeau casele și plecau. Cei care mureau erau arși împreună cu casa unde locuiau. Acesta este adevărul, în rest articolul e bunicel.
ȘtergereSUPER EXPLICATI SI PREENTA MOTIVELOR VECHI A FASCINAT ICA DIN COPILARIE
ȘtergereSUPER EXPLICATI SI PREENTA MOTIVELOR VECHI A FASCINAT ICA DIN COPILARIE
ȘtergereSUPER EXPLICATI SI PREENTA MOTIVELOR VECHI A FASCINAT ICA DIN COPILARIE
ȘtergereDragă Aron,
ȘtergereÎn ceea ce privește cucutenii, toate sunt supoziții deocamdată. O
parte din fascinația lor este că deși aveau tehnici mult superioare tehnologiei actuale de prelucrare a lutului și de ardere (printre altele), cucutenii nu au text lăsat în urmă niciun text scris. O artă minunată cu o cheie ascunsă de descifrare.
Eu cred că și teoria arderii morților e viabilă, dar nu o exclude pe cea a arderii satelor întregi când se mutau din zonă.
Sunt arderi la nivel de sat în mod repetat de-a lungul anilor. Reveniri după decenii pe aceleași pământuri.
>>>
În civilizația/cultura Cucuteni, oamenii nu își ardeau casele și plecau. Cei care mureau erau arși împreună cu casa unde locuiau. Acesta este adevărul, în rest articolul e bunicel.
Toate aceste simboluri sunt o forma de expresie a geometrizarii si matematizarii creatiei sau realitatii, forma de a transmite ca totul nu este rodul intamplarii, ci efectul unei activitati de creatie, de aici si caracterul sacru al simbolurilor respective. Reprezentand geometric ceva, de fapt se reprezinta divinitatea sau crezul in aceasta, intr-o era cand nu exista scrisul.
RăspundețiȘtergereFoarte interesant ! Trebuie aprofundat!
RăspundețiȘtergere