Tanti
Florica, nascuta in 1923, in judetul Olt, mi-a povestit cum se furau
motivele pe vremuri:
"toamna,
veneau la noi muntenii, sa vanda fructe prin satele de la campie.
Dadeau mere si prune si luau grau si porumb. Si se rugau fetele,
femeile, de muntence sa le lasa si lor ia pentru o saptamana sau
doua, pana treceau pe drum inapoi. Ca muntencele aveau iile mai
frumoase. Si repede coseau modelul, sa-l tina minte si il ascundeau
pe dupa soba. Apoi, toata iarna coseau, la lumina de lampa, ca sa fie
gata de Paste, cand toate vroiau sa iasa cu o ie noua. Si toate
vroiau ca a lor sa fie cea mai frumoasa. Ce coseau la ea tineau
secret, sa fie surpriza. Daca se-ntampla, ca vre-o fata sa vada
modelul alteia si sa-l fure, iesea un mare scandal. De fata cu toata
lumea, acolo pe loc se certau si ii zicea 'hoato, de ce-ai furat?' si
apoi nici nu-si mai vorbeau".Inginerul E Kolbenhier, din al carui Album eu reproduc acum motive, povesteste si el despre furtul de motive:
"din numarul intreg al desenurilor intrebuintate, o parte foarte mare este, fara indoeala traditionala si s'a conservat neschimbata din generatiune in generatiune pana in ziua de azi. Altele iara vor fi suferit in decursul vremurilor destule schimbari in forma si coloare, din cauza tendintei femeilor, de a da lucrului o nota individuala; multe apoi sunt productele clipei, nascute ocasional in urma unui impuls din afara, sau efectul unei dispozitii speciale, cu care un timpul din urma se combina si ambitia de a iscodi un desen ce nu-l are nici una din celelalte femei din sat.
Mania aceasta, de a escela singura, seduce in timpul din urma adese si duce la o furatura ciudata de desenuri: o fata care merge la hram intr-un sat invecinat, vede acolo la o fata frumoasa din alt sat un desen care-i place deosebit. Cunostinta-i facuta indata: fata studiaza desenul, isi inseamna cat mai bine formele lui principale, numara chiar si firele si, ajunsa acasa, reproduce rapede din memorie motivul pe panza. Amanunte uitate le inlocuieste dupa gustul ei, adaogand cate odata una sau alta si ambitia ei este satisfacuta, totodata insa s-a creat un nou desen sau o noua varianta.
...
Unele desenuri, care, prin maritisul unei fete dintr-un sat in altul, se introduc si se raspandesc de la ea in satul din urma, se numesc cate odata dupa satul de origine. Asa, de pilda, Mahalana, Ceahoreana, dupa satul Mahala, Ceahor; iar la rusi se afla adese pentru unele desenuri folosite de ei numirea generala "woloskie" adica romaneasca."
Autorul
a insistat sa mentioneze in Albumul sau toate nationalitatile care se
gaseau la vremea aceea pe teritoriul Bucovinei; s-a declarat
impartial si a avut cuvinte de lauda pentru costumele tuturor. Apoi
s-a scuzat fata de cei pe care nu ii va include in Album, spunand ca
nu poate face un studiu atat de amplu – care sa fie si temeinic
documentat. Din cele 73 de planse care au fost desenate, cam 47 sunt
dedicate motivelor romanesti, iar restul motivelor rutenesti. Fiecare
plansa are mentiunea respectiva. Isi cere iarasi iertare fata de
hutani si descrie portul lor in cuvinte, comparandu-l cu cel romanesc
si cu cel rutenesc. Pentru ca, mentioneaza el, deosebirile sunt
clare. Sunt zone unde, convietuind, s-au influentat unii pe altii;
dar a fost firesc sa insiste in a-si pastra caracterul propriu. Prin
culorile folosite, prin tipul de modele, felul in care ele sunt mai
mult sau mai putin geometrizate, puse in compozitie si dimensiunea
acestora. Sunt usor de deosebit.
In
fine, acestea sunt niste furturi dragute si nevinovate.
Insa
ce ziceti de asta:Doamna din Moldova, (specialist de renume), care mi-a indicat acest Album, mi-a povestit, revoltata, ce s-a intamplat cu el. A fost readus in atentie, dar nu corect.
Iata cum apare acest album, re-editat in Canada, de catre o asociatie a femeilor ucrainiene:
brusc, toate aceste motive, atent selectate si catalogate, sunt etichetate drept "ucrainiene".
Interesant ca in Albumul original, de fapt, cuvantul "Ucraina" – "ucrainian" nici nu exista. De ce? Ghici! Mai jos puteti compara copertile:
pe
pagini, femeile ucrainiene din Canada, au omis sa mentioneze
provenienta motivelor. Nu cred ca n-au mai avut loc pe pagina; pentru
ca un text general tot au pus acolo; mai degraba pare ca n-au avut bune
intentii:
Fara
sa fiu specialist, pot sa-mi dau cu parerea si sa spun ca mi-e cam
SILA sa vad asa ceva. Asta ca sa folosesc un cuvant de origine slava.
Sincer: cred ca acesta este un furt urat. Nu stiu cui ar trebui sa-i pese, daca se
mai sensibilizeaza cineva sau nu, sau ce-ar fi de facut.
Totusi,
de acum incolo, eu voi adauga tag-uri in engleza, care sa descrie
toate motivele ca fiind romanesti. Pentru ca, oricum, n-o sa ma
obosesc sa redesenez motivele rutenesti: am alte prioritati:
vre-o
350 de ii + vre-o 700 de motive din Moldova centrala, din sudul
Olteniei si Tulcea.Cate bucati de tara inca imi lipsesc !!! Si lista mea de "to do" sporeste. Pe langa ce-am gasit singura, am mai si primit. Pana acum, sunt 4 persoane care mi-au permis sa le fotografiez colectiile personale si sa le adaug aici pe blog, in viitor. Le multumesc frumos!
Cu
asa abundenta de motive, nu pare c-am avea nevoie sa furam motivele
altora; insa, ne permitem oare sa lasam sa se piarda din ele? Sau sa
ne gandim si la urmasii urmasilor nostri si sa avem ceva mai multa
grija?
Foarte frumos blog, o munca pur si simplu uriasa! Multumesc pentru generozitatea cu care împartiti cu noi rodul muncii dv si curaj în continuare!Elena
RăspundețiȘtergereSi eu va multumesc pentru aprecieri si incurajari. Nu ma las pana nu realizez tot ce mi-am propus! sper sa mai vizitati din cand in cand si sa va placa la fel de mult.
Ștergereo munca pur si simplu uriasa! as zice chiar " de chinez batrin". oare nu s-ar putea inregistra modelele in patrimoniul traditional romanesc pentru ca sa nu poata fi reproduse de alte publicatii ca fiind de alta origine ? sau ceva asemanator.... este strigator la cer... 3000 de ani au furat fara incetare neamul romanesc si vor sa ne fure si identitatea, istoria si strabunii ! Nu trebuie lasati. Daca tacem, nu suntem decit "un popor vegetal" vorba Anei Blandiana. Curaj, ROMANIE ! Si nu uita : ESTI IUBITA SI FRUMOASA !
RăspundețiȘtergereDna Ioana, sunteti un inger . Mii de multumiri si contati pe ajutorul tuturor celor ce vin pe acest site ori de cite ori veti avea nevoie.
Doamna Ina, va rog nu va intristati prea tare din cauza asta, nu merita si nu prea ne ajuta cu nimic. Nu avem cum sa inregistram toate aceste modele.
ȘtergerePana la urma, intr-un fel, motivele apartin celor care le cunosc, le respecta si le folosesc. Macar sa le cunoastem, si tot ar fi un pas in plus. Eu tot cred ca ele ar trebui sa ajunga mai ales la copii, cat sunt mici; dar n-am gasit o solutie pentru asta; am ceva idei si planuri si am discutat deja cu doamna (fosta) invatatoare a fiicei mele. Vom incerca un proiect-pilot anul care vine si vom vedea daca da ceva rezultate.
Pe de alta parte: cele mai vechi dintre motive nu-s doar ale noastre; le impartim si cu alte culturi. Le gasim si in Turcia, in Caucaz, in nordul Africii si chiar si in Tarile Baltice si Scandinavia. Cel mai probabil pastorii sunt cei care le-au raspandit, migrand mereu in cautare de pasuni mai bune. Dar chiar si asa, chiar daca motivele sunt aceleasi, difera modul in care sunt folosite, compozitiile, cromatica.
Eu nu sunt specialist (profesia mea = arhitect) dar am petrecut mult timp cu motivele, le-am desenat, am inceput sa le invat si acum mie mi-e usor sa le deosebesc pe cele romanesti de cele rutenesti (ucrainiene). Un specialist nu poate fi pacalit.
De-asta cred ca cea mai sigura cale sa le protejam este sa nu le uitam si sa le invatam, sau macar sa ne familiarizam cu ele - sa le recuperam.
In curand eu voi termina de desenat motivele romanesti din aceasta carte. Si apoi voi incerca sa transmit si niste concluzii; inclusiv cum cred ca le-am putea deosebi de celelalte. Apoi voi trece la alte judete / regiuni ale tarii.
Si va multumesc mult pentru cuvintele frumoase. Nu-i chiar atat de greu ce fac eu - doar desenez ceea ce au adunat si selectat altii. Meritele sunt ale lor; ca au umblat prin sate, prin targuri, ani in sir, zeci de ani. E pacat ca efortul lor sa se piarda.
Sunt fascinată de acest blog, un adevărat manual de frumuseţe românească.
RăspundețiȘtergereGabriela Marinescu