Cand maneca este o spirala 3D / 3D spiral sleeves
Camasa de Vrancea, specifica zonei, cu altita croita separat si cu maneca rasucita - a iesit din uz, din pacate, acum mai bine de 100 de ani.
Ramane insa un mister si un exemplu admirabil de design colectiv.
Femeia doreste sa obtina un efect de volum pentru partea de sus a corpului, prin aceasta camasa ampla, ce vine in contrast cu partea de jos..., bine conturata de catrinta neagra, stransa pe trup.
Prin faldurile bogate, stransa la partea de jos, maneca ofera si un plus de confort termic.
Aceasta croiala consuma, insa, de 2 ori mai multa panza decat o iie obisnuita.
Oare acesta sa fie motivul pentru care nu s-a mai folosit?
Oare iile moldovenesti, cu rauri costisati, sunt de fapt o varianta mai 'economica' ale acestei ii, pastrand doar impresia de rasucire? (maneca e dreapta, dar raurii se cos inclinat)
O fi fost si o alta poveste in spate, o poveste care s-a uitat? Ce credeti?
The 'Vrancea shirt' had a specific structure, with its famous spiral sleeves. Unfortunately it came out of use over 100 years ago. It remains a mystery and a fine example of collective design.
Women wanted volume for the upper part of their body, in contrast with the tight, black skirt, defining the slim figure.
The rich sleeves, tightened at the bottom, offer thermic confort; yet this solution of tailoring needs almost twice more fabric than a normal shirt. Is this the reason this shirt came out of use?
Is it possible that women came up with a more pragmatic solution, creating angled embroidery on the straight sleeves, keeping the visual effect and making important savings of fabric? (such shirts are specific for all area of Moldova, both sides of the Prut river).
Is it a secret story behind these unusual sleeves? If you know any, please share it with us !
Camasa de Vrancea, specifica zonei, cu altita croita separat si cu maneca rasucita - a iesit din uz, din pacate, acum mai bine de 100 de ani.
Ramane insa un mister si un exemplu admirabil de design colectiv.
Femeia doreste sa obtina un efect de volum pentru partea de sus a corpului, prin aceasta camasa ampla, ce vine in contrast cu partea de jos..., bine conturata de catrinta neagra, stransa pe trup.
Prin faldurile bogate, stransa la partea de jos, maneca ofera si un plus de confort termic.
Aceasta croiala consuma, insa, de 2 ori mai multa panza decat o iie obisnuita.
Oare acesta sa fie motivul pentru care nu s-a mai folosit?
Oare iile moldovenesti, cu rauri costisati, sunt de fapt o varianta mai 'economica' ale acestei ii, pastrand doar impresia de rasucire? (maneca e dreapta, dar raurii se cos inclinat)
O fi fost si o alta poveste in spate, o poveste care s-a uitat? Ce credeti?
The 'Vrancea shirt' had a specific structure, with its famous spiral sleeves. Unfortunately it came out of use over 100 years ago. It remains a mystery and a fine example of collective design.
Women wanted volume for the upper part of their body, in contrast with the tight, black skirt, defining the slim figure.
The rich sleeves, tightened at the bottom, offer thermic confort; yet this solution of tailoring needs almost twice more fabric than a normal shirt. Is this the reason this shirt came out of use?
Is it possible that women came up with a more pragmatic solution, creating angled embroidery on the straight sleeves, keeping the visual effect and making important savings of fabric? (such shirts are specific for all area of Moldova, both sides of the Prut river).
Is it a secret story behind these unusual sleeves? If you know any, please share it with us !
O prietena, Iulia Gorneanu mi a dezvaluit urmatoarele (nu pot atasa si imaginile - e vb de 2 vase stravechi unul grecesc si unul descoperit la noi mai vechi cu cateva mii de ani, unde se distinge semnul marii preotese, precum un W, ca si cum ar fi aceasta iie purtata):
RăspundețiȘtergere" Despre ia de Vrancea expusă la Galateca în zbor am aflat pe teren că în vechime era purtată ritual doar de moașa satului, care învelea noul născut în mânecile ei supradimensionate într-un gest simbolic, de protecție. Dungile cusute pe mânecă formează spirala veșniciei în momentul în care acestea sunt „rulate” pe mână. Despre ia de Muscel, expusă pe manechin, am aflat din culegeri de specialitate că este o ie de preoteasă.
Acum putem spune ca a fost „împrumutată” de preotese=nevestele preoților, dar ca inițial era ia Marilor Preotese din perioada matriarhală!
Amfora cu desene a fost descoperită în Boetia, sud-estul Greciei, lăcașul multor zeități și legende, populat pentru prima dată de pelasgi, urmașii hiperboreenilor care au locuit în Carpații noștri. Reprezintă una dintre cele mai puternice scene de regenerare ale zeiței Artemis Hecate/Diana/Sanziana.Adorată de femei și localizată într-un ținut misterios și împădurit, zeița este protectoarea nașterii, cea care toarce firul vieții și țese destinul omului pe lumea asta. Așa că moașele noastre repetau un ritual de mii de ani în momentul în care înveleau pruncul în spirala veșniciei…
Vasul de Cucuteni a fost făcut cu aprox. 4.000 de ani înaintea celui grecesc. Este o certitudine, o evidenta ca este exact același semn! Semnul Marii Zeițe, al Marii Preotese! Ea era începutul lumii și sfârșitul ei."