miercuri, 8 august 2012

CU ROST si FARA ROST

Oamenii de pe aici au conceput, demult de tot, un fel unic de a fi iar credintele lor nu au putut fi oprite sau deturnate spre alte concepte. Ei imparteau o credinta comuna, solara + un limbaj comun. Acest limbaj s-a imbogatit prin aparitia simbolurilor derivate (din cele primare) care s-au raspandit, treptat, peste tot.

derivate din COLOANA:

- CLEPSIDRA – a servit ca rol de legatura intre alte diferite modele; dar cand a fost element central, a fost mereu imbogatita si cu alte mesaje, in mijlocul ei.
- CRUCEA IN X
- ARCADA SIMPLA sau ARCADA protejand ROMBUL

derivate din COLOANA UNGHI:

- BRADUL si SPICUL = pomul simbol, folosit cu varful in jos, descrescator, pentru ritualurile de trecere; si spicul, aurit, imbogatit cu paiete/margele si ridicat spre soare, in semn de recunostinta
- CRUCEA cu ARIPIOARE – dedicata Zeitei Pasare
- COLTII LUPULUI – zimti ce impodobesc pana si acum marginile textilelor ca se le apare de distrugere.

derivate din COLOANA - ROMB:

- ROMBUL cu laturi prelungite (combinat cu intersectia segmenteleor-pereche, inseamna belsug)
- ROMBURI INTERSECTATE


derivate ale CULTULUI SOLAR:

SPIRALA, ce predomina in toate reprezentarile textile, cel mai adesea sub forma de:

- COARNELE BERBECULUI
- "S" -ul

diferite alte semne, derivate din ideea de rotire:
ROZETE din "S"-uri
CRUCEA cu capete bogate
CERC intersectat cu COLOANA
CRUCEA in "M" (cercul fiind sectionat cu semnul coloanei)
OCHIUL (rombul circumscris, adica "sub sprancene")


Pe suport textil, cercul este mai greu de reprezentat, dar simbolul miscarii circulare se regaseste in toate solutiile tehnice gandite de om: toate instalatiile – roata olarului, roata morarului, vartelnita; torsul, tesutul, toate au nevoie de rotire fara oprire.

Putem intalni un simbol sub forme diferite si cu nume diferite. "Vartelnita" si "colul morii" reprezinta aceeasi idee, a energiei, motor al regenerarii. "S"-ul il gasim numit "cioaca" sau "carligul ciobanului", reprezentand ideea de a aduce inapoi ceva ce s-a pierdut. "S"-ul il gasim numit "sfadeala" sau "sfaditele", cu aceeasi forma de rotatie in jurul unui ax, ca un yin&yang.

Singurul simbol puternic ce s-a adaugat celor vechi in ultimii 2000 de ani este cel al vitei de vie: simbol crestin, al vietii vesnice. Dar chiar si vita, pana la urma, este un fel de coloana, cu rod.
In vremuri mai recente, alte popoare au venit, au vazut si au admirat semnele si, cum e normal, au dorit sa le imprumute. Au copiat una si alta, dar mare lucru n-a iesit, pentru ca ei n-au mai stat sa le inteleaga si rosturile. Multi s-au apucat sa stilizeze tot ce-au vazut in fata ochilor: plante, flori, animale de-a valma si le-au transpus pe panza cu acceasi tehnica de lucru (cea in cruciulite, spre exemplu). Vaci, porci, vase cu flori, pauni, flori ireale au aglomerat panza incat abia mai putea sa respire.
Toate aceste reprezentari au rol decorativ, adica n-au nici un rost.

10 comentarii:

  1. M-as lega sa comentez despre faptul ca simbolul "crucea cu aripioare" e mentionat ca fiind "dedicat zeitei pasare" fara a incerca a aduce o justificare afirmatiei si cu un ton ce nu impune nici un dubiu. E stilul binecunoscut in opera multor etnologi. Un cititor care nu ia de buna orice poveste i se zice (antrenat fiind din viata politica) poate ar fi asteptat mai mult sau macar niste referinte la Vulcanescu sau Ghinoiu sau cine stie cine. Lucru valabil si in alte ocazii.
    Dvs. puteti sa perpetuati acest stil de transmitere a unor aprecieri ca certitudini (oricum il fac atatia, si probabil nu aveti nici timp) sau puteti sa ne luati cu dvs. intr-un "periplu initiatic", in care sa cautam cuvintele atasate semnelor si sa gasim motivele pentru care le impreunam. E o simpla asemanare vizuala, exista asocieri similare sau mici variatii care dau o imagine a unui tot unitar, exista o gramatica etc.

    Dar mi se pare mult mai important sa ma leg de afirmatia "In vremuri mai recente, alte popoare au venit, au vazut si au admirat semnele si, cum e normal, au dorit sa le imprumute. Au copiat una si alta, dar mare lucru n-a iesit, pentru ca ei n-au mai stat sa le inteleaga si rosturile."
    Sper ca nu vorbiti serios. Semnele cu rost sau fara rost pe care le prezentati nu se opresc brusc la granitele juridice sau etnice. Nici nu sunt produsul ramas intact al unei anumite populatii sedentare de acum mii de ani. Nici macar populatia nu a ramas neschimbata mii de ani, dupa cum se poate afla cu dovezi arheologice, genetice, lingvistice etc. Chiar si semnele pe care le analizati pastreaza urmele interactiunilor dintre diverse populatii, fiecare cu bunele si relele lor, iar a afirma ca un "singur simbol puternic" se adauga unei mosteniri primordiale in 2000 de ani este o hazardare uriasa.
    Mai mult, "noi versus ei", popoarele care au admirat si n-au inteles, adica popoarele "fara rost" versus poporul nostru milenar "cu rost" e o dihotomie falsa din care transpare aroganta, precum si urmele educatiei nationaliste comuniste (si nu numai), nationalism care ar fi trebuit sa fie depasit in secolul XXI. Si care cu siguranta nu exista la stramosii de acum 2000 de ani, centrati pe comunitatea locala, nicidecum pe "popor" (fie el cel "ales", posesor al semnelor cu rost).
    Dilatarea egoului pe baza apartenentei la o entitate etnica presupus atemporala si imuabila 2000 de ani (dar in acelasi timp, in mod schizoid, rezultatul combinatiei fie a dacilor si romanilor, fie incluzand cine stie ce culturi anterioare, a unui Petresti neolitic spiralat poate pentru ca "ar da bine") sper sa nu fie intentionata, ci doar un efect al mediului pre si post-decembrist imbibat de asemenea atitudini.
    Sau, avand eticheta "povesti", poate totul e doar o poveste si ar fi trebuit s-o tratez ca atare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua!

      Va multumesc pentru ca mi-ati scris. Va rog, insa, sa nu va grabiti sa ma judecati gresit. As aprecia daca m-ati "certa" un pic mai constructiv.
      Nu am studii de specialitate. Este foarte posibil sa gresesc. Nu stiu cine este Vulcanescu sau Ghinoiu, pe care dumneavoastra ii mentionati; dar exista google: voi incerca sa le gasesc lucrarile si sa le citesc.
      In textul din dreapta am mentionat ca pe acest blog voi imparti cu altii ceea ce vad si aflu si eu – din mers. Singurele doua carti pe care le-am rasfoit – le-am mentionat. Nici macar nu-s ale mele, deci nu le am la indemana si nu pot da citate exacte. Dar imi amintesc precis: aceasta "cruce cu aripi" a fost legata de Zeita Pasare. Si nu doar pe la noi, dar ci si la Kiev, la Minsk, in Anatolia si in Pradesh, in India. Sunt specialisti care au stabilit asta; de ce m-as indoi de ei?

      Chiar nu cunosc si nu recunosc alt simbol puternic adaugat in ultimii 2000 de ani. Fiti bun si spuneti-mi dumneavoastra ce stiti si eu voi corecta textul imediat. Nu este batut in cuie.

      In ceea ce priveste ultimele doua paragrafe, ma tem ca v-ati infierbantat un pic mai mult decat este cazul. N-am mentionat etnii si nici n-o sa fac asta prea curand. Am vorbit de spatii si de oameni. Unii au venit mai devreme, unii mai tarziu. Toti au contribuit cu ceva, dar nu obligatoriu in ceea ce priveste semnele cusute. Iar aici nu vorbesc nici de prelucrarea fierului sau de gradinarit sau de mestesuguri, sau de muzica.
      Chiar daca le consider "fara rost", adica doar cu rol decorativ, am desenat deja multe astfel de motive si le-am postat aici, cu tot respectul pentru cei care le-au creat si le-au adunat inaintea mea. Pentru ca sunt FRUMOASE. Merita admirate, dar tot n-au nici un rost: ce ROST au, spre exemplu, "clopoteii", "brebeneii", "romanita" si floricelele de tot felul? Va rog explicati.

      Unde sunt toate cartile, albumele si studiile legate de semnele cusute? Sunt sigura ca sunt sute de astfel de lucrari; dar oamenii nu ajung la ele; nu multi se inghesuie prin biblioteci si nu multi ar plati sute de euro pentru un album vechi. Mai ales, ce ma ingrijoreaza cel mai mult: cum ajung informatiile acestea la copii? Cam cate mame stiti dumneavoastra, care sa aiba timp, rabdare si dispozitie sa povesteasca fiicelor lor toate aceste lucruri?
      Da, sunt povesti; le-am scris ca pentru copii. Intentionez sa implic si adolescenti in acest demers al meu, de a readuce semnele vechi in viata noastra. Daca raman doar printre specialisti, aceste semne o sa moara. Am inceput acest blog acum 10 zile. Va rog dati-mi un pic de credit si un pic de timp. Orice sfat este binevenit!

      Ștergere
  2. Ar trebui sa-mi prezint scuze, a fost cam agresiv comentariul.. Determinat de paragraful cu popoarele, care mi s-a parut (si mi se pare in continuare) fara echivoc.
    Demersul dvs. este evident util si constructiv, nu am vrut nicidecum "sa-mi bat joc de omul gata facut", sper sa mai citesc blogul si peste 100 de zile.
    In prima parte a comentariului am vrut sa atrag atentia asupra relativismului interpretarilor de tot felul. Si sa-mi exprim opinia ca unor cititori anonimi li s-ar parea interesant sa parcurga si pasii care au dus la acea interpretare sau sa afle cine a facut-o.
    In a doua parte cred ca a fost evident.

    Despre rost. Odata ce protectia oferita de un semn a disparut impreuna cu credintele ce o "ofereau", odata ce povestea spusa prin semne nu mai are cui fi povestita, rostul semnului ramane sa fie decorativ. Dincolo de interpretari factice asta ramane, frumusetea. Si ce semnificatii le atasam semnelor ne descrie mai mult pe noi decat pe cei de la care le mostenim sau Rostul lor intrinsec (inexistent de altfel). Si-atunci impartirea lor in cele doua categorii care dau titlul povestii de astazi este artificiala de vreme ce nici clopoteii si nici spicul nu au ceva in spate cu care sa rezonezi, eu, tu sau ceilalti ce se vor uita la ce tesi. Simpla atasare de catre un "specialist" sau altul a etichetei recunostinta, fecunditate, rit agrar nu imbunatateste situatia, impartirea ramane artificiala cred eu. Oamenii nu-si mai cos semne pe tricourile H&M, dar isi mai pun aplice pe masini de exemplu. Daca pe spatele unei masini vezi un peste, e evident ce inseamna si stii despre cultul celui de la volan ca e diferit de al celui care-si lipeste un labarum. La fel, intelegi un semn cu "baby on board" sau un semn de exclamare. Dar daca e o margareta stilizata sau un soare zambitor pe o masina de firma de turism? Simboluri solare, eterna reintoarcere? Ce ar zice un "specialist" de pe Marte? Interpretarile sunt relative. Rostul, daca exista, poate fi cu totul altceva decat ce ne inchipuim.
    Sau. Daca pe o masina am vedea prin absurd coarnele de berbece sau crucea cu aripi? Are crucea cu aripi mai mult rost decat margareta sau decat brebeneii? Daca suportul nu mai e masina si e o ie, se schimba ceva? Poate Rostul sa se nasca datorita unei prezumtive asocieri existente acum mii de ani pe care nimeni dintre taranii care tes motivul nu o cunosc?

    Nu vreau sa fiu critic si sa traiesc cu scopul de a critica, imi pare rau ca am ajuns sa fiu un chibit si avocatul diavolului. Si nicidecum nu vreau sa franez in nici un fel demersul dvs., motiv pentru care de-acum o sa comentez doar constructiv.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru intelegere si nu va faceti griji pentru entuziasmul meu. Eu apreciez ca v-ati facut timp sa comentati!
      Ma gandisem sa pastrez povestile mai degraba scurte si multe; nu vreau sa plictisesc pe nimeni.

      Ce-am citit despre Zeita Pasare am retinut pentru ca mi s-a parut logic. Din pacate n-am apucat sa fotografiez toate acele pagini pentru ca n-am vrut sa abuzez prea mult de timpul doamnei care mi le-a dat sa le rasfoiesc. Le-am citit cam pe diagonala dar ma bazez serios si pe memoria vizuala:

      unghiurile cu laturi paralele au fost asociate Zeitei Pasare dintr-un motiv simplu: au fost descoperite statuete cu trup de femeie, cu silueta zvelta si cu cap de pasare, cu cioc. Unghiuri cu laturi paralele decorau statueta si pe cap si pe gat (ca si cum ar fi avut coliere) si pe fusta (partea de jos a corpului). Astfel de statuete s-au gasit in Mehedinti, langa Portile de Fier, intr-o pestera dar si in Oltenia (Vadastra). Prin zona Moldovei nu mai stiu daca s-au gasit; insa, au fost gasite femei mumificate, iar bandajele in care erau invelite semanau cu desenele de pe statuetele Zeitei Pasare; bandajele fusesera invelite oblic (nu ca la mumiile egiptene) si astfel rezultau unghiuri cu laturi paralele.
      Am vazut multe desene si poze cu alte Zeite dar numai Zeita cu cap de pasare era decorata cu astfel de unghiuri. A cui ar putea sa fie crucea cu aripi, daca nu a ei?
      Aceasta cruce cu aripioare din unghiuri a fost gasita si prin alte zone si chiar prin temple din Mesopotamia. In plus fata de locurile mentionate in carte, am vazut aceast semn folosit pentru tatuaje temporare cu henna din nordul Africii, la berberi, beduini, tunisieni ... ei folosesc multe din semnele vechi de pe la noi, aproape identic, inclusiv in compozitii. Alta data voi da exemple despre asta. Stau cam prost cu timpul acum.

      Oameni isi doresc sa creada in semne si se lasa sedusi de ele foarte usor. Nu mai cad in genunchi dar scot cardul si platesc pentru ele. Mai mult: sunt oameni care asta fac: imagineaza semne si-i conving pe altii sa creada in ele; in valorile lor.
      Coarnele berbecului chiar exista pe masini. Cautati "Dodge" pe google si vedeti logo. MegaImage se foloseste de vartelnita pentru brandul "Gusturi Romanesti". CEC are frunza de stejar. BitDefender si-a adjudecat lupul cu trup de sarpe.

      Nu mi-ati raspuns in ceea ce priveste simbolurile puternice aparute in ultimii 2000 de ani.
      Primele semne le-am invatat de la bunica mea din Bucovina, cea care m-a invatat sa cos. Dansa a murit cand eu aveam 9 ani si n-a apucat sa-mi spuna tot ce trebuie. Apoi, eram in clasa a V-a cand am gasit o carte despre semne in biblioteca scolii. Acolo am descoperit "calul si calaretul" si am citit cum ca simbolurile crestine s-au suprapus peste cele vechi, spre exemplu crucea peste soare. Chiar nu-mi aduc aminte cum se numea cartea, sunt 26 de ani de-atunci; dar sigur asta am citit!

      S-ar putea sa mai folosesc titluri obraznice; cele cuminti sunt mai putin vizibile.

      Ștergere
  3. (p.s. sunt intrebari care mi le-am pus citind intrarea dvs., dar mi le pun si cand citesc alte articole sau carti ce ne ofera interpretari fara a zice cum s-a ajuns la ele sau imparte lucrurile in categorii altele cele din "emporio celestial de conocimientos benevolos". Daca ma gandesc mai bine e nepotrivit sa agresez un blog tanar care are povestile lui si se construieste prin sacrificarea timpului cuiva prin relativismul si povestile mele. Puteti sterge entry-urile anterioare, nu lasati sa va scada entuziasmul :) )

    RăspundețiȘtergere
  4. Patrate, romburi simple sau intretaiate sunt simbolul casei, familiei care trebuie protejata. Linii serpuite sunt simboluri ale vietii , cu suisuri si coborasuri cu schimbari de situatii si de optica a fiecaruia . Spirala este istoria , reluata dar niciodata identica. Crucea este credinta, speranta si cuprinerea imaginii globale(NSEV) .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. buna seara si multumesc mult ! este prima data cand aflu acest sens pentru patrat / romb. va rog frumos, imi puteti spune de unde stiti despre asta? cum ati aflat: ati citit, v-a povestit cineva?
      va multumesc !

      Ștergere
    2. de la bunica mea din oltenia am aflat prima data ca semnele cusute pe stergare ar avea semnificatii. eram mica si ma vrajea cu povestile pe care le "citea" din stergare...putea spune din ce vedea cusut pe ele la ce s-a gindit cea care le-a cusut... imi aduc aminte citeodata cind le vad , dar ea le putea transforma in adevarate povesti si nu avea nici macar o ora de scoala dar putea reproduce exact toate lectiile mele cu poezii cu tot numai după prima lectură. Ascultind pe altii asa a invatat. Fetele pe vremea ei nu mergeau la scoala. si eu va multumesc. inna

      Ștergere
    3. coltii lupului ---- infratirea cu natura . Animale, vegetale sau minerale.
      Fierul plugului --- munca si harnicie care duc la bunastare si pace
      Furcile --- Semn de prosperitate, bunastare
      Spicul --- mai semnifica fertilitate -multi copii - si belsug
      Previoara --- Semn protector pentru familie si descendentii ei
      Bobocul ----Multi boboci pe o ramura din care se ramnifica altele s.a.m.d.semnifica rodnicie, perpetuare, continuarea familiei , fertilitate. Un fel de never ending story...
      Bradul ---are multe valente atit pentru vii cit si pentru morti. Pentru vii semnifica vitalitate, sanatate si stabilitate, certitudinea depasirii greutatilor. La nunti se impodobeste ca simbol al bunastarii. La morti se pune im coroane ca simbol al vesniciei,alaturi de cruce - credinta vesnica , alaturi de prosop sau batista - pretuire si regret nemuritor.
      Carligul ciobanului--- mai mult filozofic... suntem si vom fi... semn al prezentului care va fi trecut... imagine in oglinda al viitorului dar nu chiar... daca rasucesti si suprapui iese un semn infinit... absolutul perfect. creatia initiala. cele doua cercuri - fizic si spiritual ce tind sa se suprapuna... semn divin
      Cercul/ocolul --- familie -casa- material- spiritual-cele 9 case ale sufletului- cele 9 stadii de dezvoltare ale omului... dorinta de a castiga intelepciune... depinde de context...
      Cleştii racului---- protectia casei si a celor din ea de amenintari si pericole - toti clestii sunt in exterior
      Cricea in “X”--- nu numai prietenie ci si legaturi de sange. Adica pastrarea legaturii cu locurile natale cu arborele genealogic. Crearea continuitatii firesti fara a uita originile
      Fluturi--- sunt cei ce aduna visele rele... cosmarurile si lasa loc viselor frumoase
      Ochiul --- Mai inseamna si sete de cunoastere si veghe asupra tuturor celor ce exista . protector si judecator in acelasi timp
      Pieptenele--- variante, optiuni, cai posibile de urmat, rascruci ale vietii
      cu stimă pentru tot ce faceţi, inna

      Ștergere
  5. La multi ani. Cunoasteti ceva bibliografie referitoare la explicarea simbolisticii in etnografia populara ? Ca-i vorba de ie sau scluptura in lemn, avem aceste semne care au o interpretarea a lor.
    Multumesc anticipat
    Ioan

    RăspundețiȘtergere